روزه گرفتن کودکان

گفت و گو خبرگزاری ایسنا با پروفسور ژوزف تامی جی متخصص تغذیه پیرامون روزه گرفتن کودکان

با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان بر تردید خانواده ها در خصوص روزه گرفتن کودکان، افزوده می شود. والدین مایلند بدانند آیا روزه گرفتن و تحمل گرسنگی و تشنگی برای کودکشان دشوار نیست و آیا باعث بروز مشکل در وضع جسمی او نمی شود.
به همین جهت گفت و گویی با پروفسور ژوزف تامی جی، فوق تخصص تغذیه و رژیم درمانی در کالیفرنیا درباره روزه کودکان صورت گرفته است :

- به عنوان اولین سوال، آیا تحمل بیش از 12 ساعت گرسنگی و تشنگی برای کودکان مشکل ساز نیست؟
به عقیده من این کاملا بستگی به سن کودک، وضعیت جسمانی او و خصوصا فرهنگ خانواده وی دارد. برای کودکان 8 سال به بالا، با وضعیت بدنی متوسط ( نه خیلی چاق و نه خیلی لاغر ) و فاقد هرگونه بیماری خاص، روزه گرفتن مشکلی ایجاد نمی کند؛ اما باید دانست که تغذیه کودک در این دوران به شدت حائز اهمیت است و در صورت هر گونه غفلت، کودک شدیدا ضعیف شده و ریسک ابتلا به بیماری در او افزایش می یابد.

- وضعیت فرهنگی خانواده چه تاثیری بر روزه گرفتن کودک دارد ؟
برای کودکی که از سنین پایین در خانواده، شاهد روزه گرفتن والدین خود بوده و احیانا از سوی آنها به این امر تشویق شده، تحمل گرسنگی آسان است و تصور اجر معنوی و یا حتی تشویق خانواده، توان او را افزایش می دهد. اما اگر کودک به تنهایی اقدام به روزه گرفتن کند، یا از سوی والدین شاهد بی توجهی بوده و یا حتی مجبور به روزه نگرفتن شود، مسلما تحمل چندین ساعت گرسنگی و تشنگی برای وی بسیار دشوار خواهد بود و حتی ممکن است باعث اختلال اعصاب وی شود.

- کدام قسمت بدن در نتیجه روزه گرفتن و تغذیه نامناسب متعاقب آن، ممکن است ‌آسیب ببیند ؟
مغز و اعصاب . مکررا، شاهد کودکانی عصبی هستم که تنها به علت افت قند و ویتامین های خاص در بدن نه تنها قادر به یادگیری نیستند بلکه به شدت پرخاشگر و عصبانی نیز هستند.

- آیا شما به عنوان یک متخصص تغذیه روزه گرفتن را برای کودکان توصیه می کنید؟
از نظر من،‌ اگر کلیه شرایط رعایت شود ،‌ روزه گرفتن مساله ساز نیست ولی در صورت اهمال از طرف والدین، روزه گرفتن از کودک یک موجود ضعیف، عصبی و ناموفق در یادگیری می سازد.

- این شرایط شامل چه مواردی است ؟
اول از همه سن او برای روزه کامل باید بالای 8 سال باشد، وزن او با توجه به قدش کم نباشد ( این قسمت با نظر متخصصین تغذیه باید تایید شود) ،‌ حتما بعد از افطار 8 لیوان آب، 2 لیوان شیر یا فرآورده های کلسیمی دیگر، ویتامین به صورت مکمل غذایی، غذاهای پروتئینی شامل گوشت، مرغ و حبوبات و سبزیجات با فاصله به کودکان داده شود. کودک استراحت کامل داشته باشد و در نهایت قبل از آغاز به روزه گرفتن حتما وضع بدنی او زیر نظر پزشک مورد بررسی قرار گیرد و اگر احتمال وجود بیماری هست، قبل از شروع روزه، کاملا مورد درمان واقع شود.
/ 1 نظر / 16 بازدید
شهرزاد

خیلی ا وبلاگ خوبتون ممنون. مطلب اخیر خیلی کاربردی هست. اگر می شه لطف کنید و در باره جشنواره و مسابقه ای که گفتید بیشتر توضیح بدید.